اراک، شهر ما

تابلوهای تبلیغاتی

نصب تابلوهای تبلیغاتی کوچک( نظیر تابلوهای تبلیغاتی کنار دیوارها در تهران) در کنار دیوارهایی نظیر دیوار مرکز مخابرات شهید پاگلی در میدان حافظ ، علاوه بر ساماندهای تبلیغات و درآمد زایی برای شهرداری، به زیبایی شهر نیز کمک خواهد کرد.

http://i42.tinypic.com/15dqvb8.jpg

دیوار مرکز مخابرات شهید پاگلی-میدان حافظ


+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام دی 1387ساعت 6:56  توسط مدیر وبلاگ  | 

حداقل یک رنگ ساده!


اگر سری به اطراف میدان شورا، ابتدای خیابان محسنی،و خیابانهای مرکز شهر اراک بزنید چنین دیوارهای کثیف و زشتی را به وفور پیدا خواهید کرد:

http://i39.tinypic.com/d4raw.jpg

در شهر تهران، چنین دیوارهایی که در خیابانهای اصلی شهر قرار دارند، حداقل با یک رنگ ساده و توسط مامورین شهرداری رنگ آمیزی می شوند.

یافتن برخی از این دیوارها، برآورد هزینه رنگ ها و رنگ آمیزی دیوارها با یک رنگ ساده مثل رنگ سفید توسط شهرداری اراک آنچنان کار پیچیده و مشکل و هزینه بری نیست...


پ.ن: سرهنگ آبایی: پل شهید بختیاری اراک حادثه آفرین است.


+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم دی 1387ساعت 2:57  توسط مدیر وبلاگ  | 

چند نکته ساده و تاثیرگذار در رابطه با زیباسازی شهر اراک

چند نکته در رابطه با زیباسازی شهر اراک:

- سند بلاست و رنگ آمیزی برخی دیوارهای خیابان های اصلی و مهم شهر

- ترمیم و رنگ آمیزی بلوک های خیابان های اصلی

- جمع آوری پلاکاردها از سطح شهر

- پاکسازی آگهی ها و اعمال جریمه های قانونی بر علیه متخلفین

- ارائه جزوات راهنما به شهروندان در مورد نحوه پاکسازی دیوارهای منازل شخصی از اسپری ها و آگهی ها با استفاده از سنباده یا برس سیمی یا تینر و ... بالاخص قبل از فرارسیدن عید نوروز که حال و هوای پاکیزگی و گردگیری منازل در میان تمامی شهروندان دیده می شود.

http://i44.tinypic.com/a2dnp2.jpg

نمونه ای از رنگ آمیزی یکی از دیوارهای خیابان امام( در حال اتمام )


پ.ن 1: وبلاگ اراک به روز شد

پ.ن 2 : سند بلاست دیوارها مدتهاست که در شهر تهران در حال انجام است:

گروه شهري: به منظور آرام سازي محيط شهري و پاكسازي تصاوير مخدوش، عمليات رنگ آميزي، شستشو و سندبلاست ديوارهاي معابر عمومي و ميدان هاي منطقه ۵ تهران انجام شد. روزنامه همشهری- شنبه۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲

پ.ن 3 : لیست برخ شرکت ها در تهران در زمینه سند بلاست


+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم دی 1387ساعت 4:35  توسط مدیر وبلاگ  | 

رنگ آمیزی بلوکها

http://i44.tinypic.com/i285mu.jpg

وضعیت فعلی رنگ آمیزی بلوکها در میدان شورا


http://i44.tinypic.com/2e5vech.jpg

وضعیت فرضی رنگ آمیزی بلوکهای میدان شورا با رنگ سبز و سفید


پ.ن: هم اکنون روال بررسی ایده های ارائه شده توسط مردم به شهرداری به گونه ای است که تا زمانی که هزینه و جزئیات دقیق ایده قید نشده و به طرح تبدیل نشود، آن طرح توسط شهرداری مورد بررسی قرار نمی گیرد. به دلیل مشغله شهروندان و مشکل بودن برآورد هزینه ها و نیز عدم اطمینان شهروندان از تایید طرح توسط شهرداری، تعداد بسیار کمی از شهروندان اقدام به ارائه طرح می نمایند. یک راه حل پیشنهادی، بررسی خود ایده ها توسط شهرداری است تا در صورت تایید ایده، برآورد هزینه ها و جزئیات طرح نیز توسط کارشناسان شهرداری صورت پذیرد.


+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم دی 1387ساعت 16:0  توسط مدیر وبلاگ  | 

شهر و زیبایی و تاثیر آن بر فرهنگ و اعتقاد انسانها

شهر و زیبایی (بهنوش شمس الهی)

توجه به مقوله زیبایی شهری امری است در جهت پاسخگویی به نیازهای روحی و روانی شهروندان در محیط های شهری که خصوصا در جهان امروز به سبب تغییر شیوه های زندگی و ظهور نیازهای جدید بیش ازگذشته پرداختن به این مساله لازم به نظر می رسد .چنانچه شهر را در رویکردی انسان شناختی معلول زیست انسان ها در محدوده جغرافیایی مشخصی بدانیم آنچه سبب هویت یافتن این محدوده می گردد انسان و مسائل مربوط به آن چون فرهنگ و ویژگی های فرهنگی و اعتقادی آن است ، بنابراین زیبایی و تعاریفی که از زیبایی در فضاهای شهری ارائه می شود تحت تاثیر فرهنگ ها و مدل های فرهنگی حاکم در هر شهر قرار می گیرد که بر این اساس مفهوم زیبایی و تعابیر و تعاریفی که از آن می شود تغییر پذیر و نسبی خواهند بود اما در این میان عواملی وجود دارند که به عنوان مظاهر زیبایی شهری در همه جا شناخته می شوند که عبارتند از : رنگ و نور ، فرم ، مصالح و مواد ( جنس ) که البته تاثیر گذاری و تاثیر پذیری فرهنگ را نمی توان در کاربرد آنها نادیده گرفت .

رنگ : یکی از عناصر تاثیر گذار بر کیفیت بصری فضاهای شهری " رنگ " ها هستند که کاربرد صحیح آنها در محیط های شهری نقش بسزایی در خوانایی و وضوح شهر دارند که سبب تلطیف روحیات شهروندان در شهرهای شلوغ و پر هیا هوی امروز می شوند و احساس مطلوبی را از شهر در آنها ایجاد می کنند.
به طور کلی سیمای رنگی یک شهر را می توان در عناصر زیر خلاصه نمود :
- نمای ساختمانها ( مسکونی ، تجاری ، اداری و.. )
- باجه ها ( ایستگاههای اتوبوس ، بلیط ، تلفن ، روزنامه ، پلیس و..)
- نور آرایی معابر ، فضاهای سبز و آب نماها در شب
- تبلیغات اعم از ثابت و متحرک ( بیلبوردها ، بنرها ، وسایل نقلیه عمومی و..)
- ویترین و تابلوی مغازه ها ( به ویژه در شب )
- ترکیب رنگ گیاهان در فضاها مثلا در میادین
- علائم راهنمایی و رانندگی
- اتومبیل ها
- پوشش و آرایش شهروندان

و به طور کلی ویژگی های کاربرد رنگ در فضاهای شهری را می توان چنین عنوان کرد :
- رنگها زمینه متنوعی از تضادها ( کنتراست ها ) را در ساعات مختلف روز پدید آورده ودر هرساعت سایه روشنهای جدیدی به وجود می آورند و فضا را متنوع و سر زنده می کنند .
- با کاربرد صحیح رنگ ها در فضاهای شهری می توان یک الگوی وحدت بخش برای کل شهر تعیین و تعریف کرد .
- رنگ ها در فضاهای شهری این قابلیت را به افراد می دهند تا به آسانی به تفکیک فضاها بپردازند و بتوانند فضاهای مختلف را از یکدیگر تمیز دهند به عبارتی می توان گفت رنگها برای شهروندان حکم نشانه ها را دارند مثلا رنگ فیروزه ای در فرهنگ ایرانی نماد بناهای مقدس و اسلامی می باشد .
- رنگها در شهر به افراد در تشخیص اوقات مختلف ، وقایع ، و مراسم کمک می نمایند مثلا رنگ پارچه نوشته هایی که جهت مناسبتهای ویژه در معابر نصب می گردند .
- جهت یابی شهروندان در شرایط نامساعد جوی با رنگ تقویت می گردد .

رنگ بدون " نور " هرگز مفهومی نخواهد داشت و نور در ساعات مختلف روز و فصول مختلف با کیفیات متفاوت خود بر رنگها اثر می گذارد ودر نتیجه ادراک افراد نیز از رنگها و فضاها بر حسب شرایط زمانی گوناگون متفاوت خواهد بود . 

فرم یا صورت : تعریف زیبا شناختی فرم عبارت است از " تظاهر حسی وواضح یک پدیده که خود را در معرض قضاوت قرار می دهد " که میزان موفقیت زیباشناختی تابعی از میزان موفقیت فرم در انتقال محتوا می باشد .زبان فرم طی یک دوره تحول طولانی به وجود آمده و موفقیت و پایداری یک فرهنگ مبتنی بر دارا بودن یک زبان فرمی معتبر می باشد و فرمها به عنوان علائم بصری برای بیان معانی به کار می روند که قابلیت تغییر پذیری در طول زمان را نیز دارند اما در صورتیکه این تغییرات به سرعت اتفاق بیافتد تاخر فرهنگی غیر قابل اجتناب خواهد بود به عبارتی فرمها مرتبا نو می شوند اما محتوا با آن پیش نمی رود و آنوقت است که با پدیده فرمالیسم مواجه می گردیم ( ظهور فرم هایی بی محتوا )
توجه به هماهنگی رنگ وفرم نیز می تواند در تقویت تاثیر گذاری و اثر بخشی آنها بر شهروندان نقش مهمی را ایفا نماید و انتخاب فرمها در فضاهای شهری بایستی به تناسب فضا و مخاطبان آن فضا ها صورت گیرد و اندازه آنها باید متناسب با فضا باشد زیرا در غیر اینصورت نه تنها موجب برانگیختن حس زیبایی در شهروندان نمی گردند بلکه اثری نامطلوب از آن فضا در ذهنشان نقش می بندد .

مواد ومصالح ( جنس ) : نوع مصالح و موادی که در زیباسازی فضاهای شهری به کار گرفته می شوند در ایجاد حس زیبایی در شهروندان حائز اهمیت می باشند . بهره گیری از مصالح بومی در نمای ساختمانها و تجهیزات شهری سبب می شود تا شهرها ار حالت یکدست بیرون بیایند و از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار گردند که این امر ضمن تقویت حس زیبایی شهروندان و احساس تعلقات بومی و محلی و فرهنگیشان به تقویت هویت شهری کمک می نماید . اما در نظر داشته باشیم که در انتخاب مصالح نه تنها به بعد زیباشناختی بلکه به بعد کارکردی فضا نیز توجه داشته باشیم .


منابع :
- اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری و شهرسازی : تالیف و ترجمه کوروش محمودی ؛ امیرشکیبامنش .- تهران : هله : طحان ، 1384 .
- زیبایی شناسی در معماری / مولف یورگ گروتر ؛ ترجمه جهانشاه پاکزاد ، عبدالرضا همایون .- تهران : دانشگاه شهید بهشتی ، مرکز چاپ و انتشارات ، 1386 .
- پاکزاد ، جهانشاد . " فرم ، شکل و گشتالت " ، فصلنامه معماری و فرهنگ ، سال اول ، شماره یک ، تابستان 1378 .

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم دی 1387ساعت 0:35  توسط مدیر وبلاگ  | 

آغاز طراحی 2 دیوار دیگر در خیابان امام

طراحی دیوارهای زیر نیز امروز، پنج شنبه، توسط دانشجویان با نظارت استاد آذرپی آغاز گردید.

- خیابان امام، روبروی خیابان حاج باشی

- خیابان امام، نرسیده به پل خیبر، جنب بانک ملت

http://i41.tinypic.com/xc2hyr.jpg


+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم دی 1387ساعت 21:12  توسط مدیر وبلاگ  | 

از کل انرژی الکتریکی کشور

هموطن گرامی

از کل انرژی الکتریکی تولیدی کشور، سهم  ... نگی ... 

http://i44.tinypic.com/2s7b57t.jpg

+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم دی 1387ساعت 0:44  توسط مدیر وبلاگ  | 

رنگ آمیزی دیوارها با نظارت استاد آذرپی

در پی آلودگی های شدید بصری در شهر اراک و نقش مهم آن در فرهنگ و زیبایی شهر، حدود 4 ماه پیش ایده مشارکت مردم در زیبایی و فرهنگ سازی شهر اراک در ذهن اینجانب نقش  بست.

در آن زمان با مطالعات بسیار در زمینه نقش و مشارکت مردم در زیباسازی، به این  نتیجه رسیدم که بهترین راه، استفاده از پروژه های دانشجویی با نظارت یکی  از اساتید است. پس از صحبت با برخی اساتید، نهایتا استاد آذرپی از این طرح  بسیار استقبال کردند و قرار بر این شد که طرح هایی را برای نقاشی در روی  دیوار ارائه نمایند. در آن زمان به بررسی دیوارهای مناسب برای طراحی  پرداختیم و استاد آذرپی و دانشجویان ایشان طرح های مختلفی را ارائه نمودند.

طراحی و ارائه ایده ها و یافتن دیوارهای مناسب، حدود 2 ماه به طول انجامید و در نهایت دیوارهای زیر تایید شد:

ابتدای خیابان جنت

روبروی خیابان حاج باشی

خیابان امام، نرسیده به پل خیبر

با توجه به حضور 20 دانشجو در اجرای این پروژه ها، امکان انتخاب 2 دیوار دیگر نیز وجود دارد که در حال بررسی دیوارهای مناسب هستیم.

هم  اکنون دیوار ابتدای خیابان جنت با نظارت استاد آذرپی و دانشجویان ایشان در حال طراحی است. سبک طرح ها به گونه ای است که به فرهنگ سازی به صورت غیر مستقیم می پردازد.

رنگ آمیزی چند دیوار نمی تواند آلودگی های شدید بصری در شهر اراک را رفع نماید.با این حال، این حرکت ، نمادی است بر مشارکت مردم به منظور زیباسازی شهر اراک.  امید است چنین حرکت های ارزنده ای همچنان ادامه یابد و  منجر به رفع  آلودگی های شدید بصری در شهر اراک گردد.


http://www.mypicx.com/uploadimg/197713260_12242008_1.jpg

عکس: احسان کامرانی

در نهایت به جمله ای از یکی از اساتید دانشگاه در تهران در خصوص آلودگی های بصری بسنده می کنم:

 قباد شیوا ،گرافیست و استاد دانشگاه در باره آلودگی دیداری می‌گوید: كودكی كه در چنین محیطی متولد می‌شود و از 7 سالگی با پدر ومادر یا سایر اقوام و دوستانش به خیابان می‌آید و این آشفتگی‌ها را می‌بیند ناخودآگاه از آنها تأثیر می‌پذیرد و چنین فكر خواهد كرد كه «زیبایی» همین است.

پ.ن 1 : همچنین مراجعه کنید به بحث آلودگی دیداری در همین وبلاگ

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهارم دی 1387ساعت 14:17  توسط مدیر وبلاگ  | 

بخشی از سخنان جناب آقای سعیدی در خصوص روابط عمومی ها

...بخش بعدي سخنان من در خصوص اطلاع رساني و ماهيت روابط عمومي هاست .

امروزه هيچ سازمان و نهادي بي نياز از تبليغات و اطلاع رساني نيست . روابط عمومي كه در معناي جديدش  آنرا هنر هشتم مي نامند يعني ارتباط دوسويه يك سازمان با مخاطبين و مديرانش . روابط عمومي يعني چشم بينا ، گوش شنوا و زبان گوياي هر سازماني كه بايد خوب بشنود ، خوب ببيند و خوب سخن بگويد . مردم بايد از خدمات ارائه شده مطلع ياشند ، مراجعين بايد بخوبي نسبت به وظيفه سازمان آگاهي يابند و از سوي ديگر مديران ارشد نيز بايد از آنچه در ذهن مخاطبين و جامعه مي گذرد ( نه از برداشتهاي شخصي خود يا ما ) براي برنامه ريزي و يا تغيير سياستها با خبر باشند . روابط عمومي بسيار فراتر از تبليغات عمل مي كند . امروزه حتي بزرگترين شركتهاي خصوصي در دنيا به تدريج بودجه هاي تبليغاتي خود را كاهش داده و به بودجه هاي روابط عمومي مي افزايند .

يكي از ناكارآمد ترين سيستم هاي روابط عمومي كه متأسفانه در ايران بسيار رايج است سيستم متخلخل است . در اين سيستم پيامها يك سويه از سوي سازمان به جامعه منتقل شده و هيچ گونه بازخورد واقعي آن بررسي نمي گردد . مجال بسط مفاهيم و روشهاي گوناگون روابط عمومي ها در اين مقال نمي گنجد . خلاصه اينكه با استفاده از روشهاي نامناسب اطلاع رساني علاوه بر هدر دادن بودجه ، به بي اعتمادي مردم نسبت به عملكرد دواير دولتي كمك مي كنيم . روابط عمومي ها امروزه بيش از هر چيز ديگري نيازمند شناخت مناسب و دقيق از انواع رسانه ها ، كاربري آنها و تأثير گذاريشان مي باشد . دنياي امروز تجسم نظريه معروف دهكده جهاني مارشال مك لوهان است . مردم براحتي و با كمترين زمان از كوچكترين اتفاقات آنسوي كره زمين آگاهند و بدليل انبوه پيامها و آگهي هاي روزمره علاوه بر برخورداري از سواد بصري بالا نسبت به روشهاي قديمي اطلاع رساني كاملا بي تفاوتند .

اصلي ترين ركن هر ارتباط ( پايه روابط عمومي ) متشكل از 4 عنصر اصليست

1- پيام دهنده
2- پيام گيرنده
3- پيام
4- وسيله انتقال پيام

بدون هريك از عوامل فوق هيچ ارتباطي شكل نمي گيرد . حتي در يك گفتگوي دو طرفه نيز تمام اين 4 ركن وجود دارند . در اغلب موارد پيام دهنده و پيام مشخص است . پيام دهنده اداره يا سازماني است ( نظير شهرداري ) و پيام ، آنچه مي خواهي مخاطبمان بداند ( نظير زيباسازي موضوع نشست امروز )

 آنچه متغيير است پيام گيرنده ها و وسيله انتقال پيام است . هر موضوعي ممكن است مخاطب خاص خود را داشته باشد . از سوي ديگر در صورتيكه مخاطب و جنس پيام را بدرستي ندانيم امكان انتخاب يك وسيله ارسال پيام مناسب فراهم نيست . اين وسيله مي تواند رسانه ( نظير راديو ، تلوزيون ، روزنامه ، تابلو هاي شهري ) يا نامه ، وب سايت ، گفتگو و . . . باشد . مهمترين عامل انتخاب وسيله ارسال پيام چگونگي تأثيرگذاري آن بر پيام گيرنده است . يك ارتباط زماني به شكل نهائي خود مي رسد كه پيام گيرنده ضمن دريافت پيام آن را درك و نسبت به آن واكنش نشان دهد . يك مدير روابط عمومي موفق هميشه در فكر تأثير پذيري مخاطبين خويش است . هنگاميكه من به عنوان يك پيام دهنده به زباني سخن بگويم كه براي شما ( به عنوان پيام گيرنده ) قابل درك نباشد و يا از الفاظ نا مناسبي استفاده نمايم و يا با ظاهري نا آراسته در پيشگاه شما حاضر شوم ، قطعا حاضر به شنيدن سخنانم نخواهيد بود و يا در بهترين حالت تنها تحمل مي كنيد نه چيزي بيشتر .

شكل حضور پيام دهنده و نحوه استفاده از وسائل ارسال پيام نشانه احتراميست كه به مخاطبينمان مي گذاريم . تأثيرگذارترين حالت هنگاميست كه پيام گيرنده احساس كند در شأن وي با او رفتار مي شود و به شخصيت وي احترام مي گذاريم . هنگاميكه اين معادله بهم مي ريزد نه تنها مخاطب به پيام بي توجه است بلكه حرمت پيام نيز از ميان مي رود .

واقعيت اينست كه روشهاي مؤثر بيشماري به غير از پرده نويسي ، نصب داربست و شعارنويسيهاي نازيبا و از رده خارج در دنياي رسانه امروز وجود دارد . در آغاز قرن بيست و يكم ، در عصر ماهواره، ديجيتال و بلوتوث نمي توان به شيوه هاي قديمي اطلاع رساني كرد و انتظار پاسخ داشت . واقعيت اينست كه ارزشي كه براي پيام خود قائليم به اندازه همان پارچه چوبي است كه پيام مان را بر آن مكتوب كرده ايم . و ارزشي كه براي مخاطب خود قائليم به همان كج و معوجي داربستها و تابلو هايمان است .

ما با اين روش چه چيزي را منتقل مي نمائيم ؟ متأسفانه مقدس ترين و ارزشمند ترين مفاهيم انقلاب ، نظام و رهبرانمان را . مفاهيمي چون شهيد ، شهادت ، حج ، سواد آموزي ، روزهاي ملي و ارزشي ، پروژه هاي ملي و از همه بدتر سخنان گهر بار فرزانگان نظام را .
هنگام آن رسيده تا با رفع نازيبائيهاي شهري با كمك متخصصين خبره ، براي پيام و پيام گيرندگانمان اعتبار متفاوتي قائل شويم تا بتوانيم تأثيرگذار باشيم ...

برای مطالعه کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.urbanfurniture.blogfa.com/post-8.aspx
+ نوشته شده در  یکشنبه یکم دی 1387ساعت 23:58  توسط مدیر وبلاگ  |